Hr Juhan Parts
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
Harju 11, 15072 Tallinn
10.05.2007
Austatud minister,
Eesti Liikumispuudega Inimeste Liit (ELIL) on seatud seisma liikumispuudega inimeste huvide ja õiguste eest. Eestis on viimastel aastatel palju tehtud, et puudega inimesed saaksid elada nii isiklikus kui ühiskondlikus plaanis võimalikult täisväärtuslikku elu. Üheks valusamaks kohaks, kus tunneme vajakajäämisi, on Teie ministeeriumi haldusalasse jääv ehitus- ja transpordivaldkond, kus liikumispuudega inimestel tekivad sageli probleemid ligipääsetavusega.
Teeme ettepaneku kohtuda Teiega Teile sobival ajal, et arutada järgmisi probleeme:
1. Ühiskondlike ja riiklike ehitiste ligipääsetavus. Kehtiva Ehitusseaduse lisa Nõuded liikumis-, nägemis- ja kuulmispuudega inimeste liikumisvõimaluste tagamiseks üldkasutatavates ehitistes (ministri määrus 14 28.11.2002) sätestab kõik ehituslikud invanormid, kuid neid ei täideta sageli või täidetakse nii, et kohandused ei taga eesmärki – on küll „olemas”, kuid puudega inimestele kasutamiskõlbmatud.
Ettepanek: objektile kasutusloa andmisel tuleb see viseerida ka puuetega inimeste esindaja, nö invaeksperdi poolt.
2. Ühistransport. Bussitransport:
a) teatavasti kehtib Euroopa Liidus 2003.a. augustist Euroopa Parlamendi ja Nõukogu Direktiiv 2001/85/EC (vastu võetud 20.11.2001), mille järgi EL liikmesriigid peavad tagama, et kõik linnapiirkonnas kasutamiseks ostetud bussid on ligipääsetavad väiksema liikumisvõimega reisijatele, s.o. “…reisijatele, kellel võib raskusi olla ühistranspordi kasutamisel, n. puuetega inimesed, väikesekasvulised inimesed, vanemad inimesed, rasedad, reisijad lastega, s.h. lapsevankriga”. Direktiivi lisas nr.7 on toodud nõuded tehnilistele vahenditele võimaldamaks väiksema liikumisvõimega reisijate ligipääsu sõidukisse.
Ettepanek: riigihangete puhul rangelt jälgida nimetatud direktiivi täitmist.
b) Linnadevahelisel bussiühendusel puudub madalapõhjaline transport täielikult. Tallinna Autobussijaamaga on ELIL
saavutatud kokkuleppe, et vajadusel abistab turvatöötaja puudega inimest bussi sisenemisel või bussist väljumisel. Seni osutatakse sellist teenust vaid Tallinnas ja vabatahtliku töö vormis, st puudega inimeselt ei võeta sellise abistamise eest tasu.
Ettepanek: kuna puuduvad ligipääsetavad bussid, tuleb riigil (või eraldades raha omavalitsusele) leida ressursid teenuse eest tasumiseks. Teenus tuleb seniks, kuni puuduvad bussid, käivitada ka teistes suuremates linnades.
c) Ühistranspordiseaduse § 27 alusel on tasuta sõit riigisisesel liiniveol teiste hulgas sügava puudega 16-aastastel ja vanematel isikutel ning sügava või raske nägemispuudega isiku saatjal või nägemispuudega isikut saatval juhtkoeral.
Ettepanek: tasuta sõiduõigus kehtestada ka sügava liikumispuudega isikute (ka laste) saatjatele.
d) Valitsusliidu koalitsioonilepingus on kirjas: puuetega inimeste tööhõive parandamiseks võimaldatakse transporditoetust erivajadustega inimestele, kes ei saa kasutada ühiskondlikku transporti, ent soovivad õppida ametit ning käia tööl.
Ettepanek: tegemist on väga olulise punktiga liikumispuudega inimeste jaoks, ministrilt kui valitsuskabineti liikmelt palume tõhusat toetust ja abi leppepunkti kiireks jõustumiseks.
3. Raudteeliiklus:
Suureks probleemiks on raudteeperroonidele ligipääs ja pääs perroonilt rongi.
Ettepanek: Vähemalt ühel vagunil peab olema teisaldatav platvorm, mis katab vahe, mis jääb platvormi ja vaguni vahele. Ministeerium aitab survestada Eesti Raudtee AS, Edelaraudtee AS ja Elektriraudtee AS oma kohustusi täitma.
Teie nõusolekut ja ettepanekut kohtumise koha ja aja suhtes ootama jäädes
lugupidamisega
Auli Lõoke, tegevjuht 5293144
|