Tervishoiu ja Sotsiaaltöö Kutsenõukogule
Ettepanek „Abivahendi tehniku“ kutsestandardi esmaseks koostamiseks
- Ettepaneku esitaja: Eesti Liikumispuudega Inimeste Liit, Endla 59, Tallinn, esindaja Auli Lõoke, ELIL tegevjuht
kaastaotlejad: Tallinna Tervishoiu Kõrgkool, Kännu 67, Tallinn, esindaja Piret Tamme,
TTK kutsehariduse osakonna juhataja
Eesti Füsioterapeutide Liit, Kotzebue 9/11, postkast 1558, Tallinn, esindaja Hille Maas, EFL
juhatuse liige tervishoiupoliitilistes küsimustes
- AV tehniku kutsestandard kuulub Tervishoiu ja Sotsiaaltöö Kutsenõukogu pädevusse
- Kavandatava kutsestandardi nimetus: üldnimetus „Abivahendi tehnik“, spetsialiseerumisega:
- Liikumis- ja olmeabivahendid, liikumisabivahendite ja tegevuskeskkonna kohandused
- Kommunikatsiooni abivahendid
- IT ja automatiseerimislahendused
- Ortoosid ja proteesid
- Ülevaade kutsealal toimuvast:
1) Hetkel töötavad abivahendi tehniku sisulist tööd tegevad spetsialistid järgmistes valdkondades:
- Abivahendifirmad-21
- Rehabilitatsiooniasutused-51
- Taastusravi ja rehabilitatsiooniteenusega tegelevad tervishoiuasutused -23
- Abivahendifirmades töötab hinnanguliselt hetkel 30 spetsialisti
- Rehabilitatsiooniasutustes töötab hinnanguliselt 75 spetsialisti
- Tervishoiuasutustes töötab hinnanguliselt 15 spetsialisti
- Paiknemine: Tallinn, Tartumaa, Harjumaa, Ida-Virumaa, Lääne-Virumaa, Võrumaa, Valgamaa, Pärnumaa, Läänemaa, Järvamaa, Saaremaa
- Enamlevinud ametinimetused:
- abivahendi firmades- abivahendi tehnik, mehhaanik, ortoosimeister,
- tervishoiu asutustes: füsioterapeut, tegevusterapeut, logopeed, eripedagoog,
- rehabilitatsiooniasutustes: kuulmisrehabilitatsiooni spetsialist, nägemispuudega inimeste õpetaja, tüflopedagoog, surdopedagoog
2) koostöövõrgustik hõlmab järgmist skeemi:
klient→AV vajaduse tuvastamine perearsti/eriarsti või reh.asutuse spetsialisti poolt→ AV parameetrite ja kompenseeritavate/säilitatavate funktsioonide määratlemine reh.asutuse spetsialisti poolt→vajadusel suunamine teise reh.asutuse AV spetsialisti poole puuudespetsiifilise AV vajaduse määramiseks→ AV firmade hinnapakkumiste küsimine spetsiifilisele tootele→ pakutavate toodete analüüs koostöös kliendiga→ alla 20 000.- maksva abivahendi müük/laenutus kliendile või maavalitsuse ametniku ja maakondliku ekspertkomisjoniga konsulteerimine üle 20 000.- maksva abivahendi finantseerimisvõimaluste leidmiseks→ eelneva finantseerimise mitteteostumisel dokumentide ettevalmistamine koostöös kliendiga taotluse esitamiseks Sotsiaalministeeriumile→ rahaeralduse korral toote soetamise tingimuste täpsustamine abivahendi firmaga→ toote kasutusõpetus kliendile ja järelkontroll
- seosed teiste kutsealade esindajatega: perearstid, eriarstid, füsioterapeudid, tegevusterapeudid, logopeedid, sotsiaaltöötajad, õpetajad-lasteaia kasvatajad, töötervishoiu inspektorid-töökeskkonna volinikud
3) lähiajal toimunud muutused kutsealal, tulevikusuundumused
Eestis on ca 120 spetsialisti, kes oma igapäevases töös puutavad kokku
abivahenditega. Nende ametinimetused on organisatsiooniti erinevad ja
tööülesanded varieeruvad. Täna sõltub tööprofiil ja palganumber asutuste
sisesest regulatsioonist ning kliendil, kuid ka töötajal on raske võrrelda osutatava teenuse kvaliteeti, mis on motivatsiooni seisukohalt väga oluline. Seega on oluline
kaardistada kompetentsid, mis on aluseks nii hindamisel, teenuse osutamisel kui ka sellealastel
koolitustel. Abivahendi tehnik on erivajadusega inimese toimetulekuks vajaminevate abivahendite hindamise, kohandamise ja valmistamise spetsialist. Abivahendi tehniku koolituse eesmärgiks on õpetada tehnikut aru saama tegevusvõime häirega kliendi iseseisvaks toimetulekuks vajalike abivahendite tähenduslikkusest inimese elukaare erinevates etappides. Tallinna Tervishoiu Kõrgkoolil on olemas ressurss ja valmisolek, et koostada ja korraldada Eesti tingimustele vastav abivahendi tehniku täienduskoolituse moodul. Uue EV kutseseaduse kontseptsiooni järgi on kutsestandard dokument, mis kätkeb endas antud eriala ettevalmistuse kirjelduse (õppekava) ning oskustasemed. Õppekava on planeeritud täienduskoolituse vormis hetkel Eesti vastavas valdkonnas töötavatele spetsialistidele. Põhjamaades ja Euroopas on kasutusel täismahus õppekavad, milliste läbimisel omandab koolitatav abivahendi tehnik laiapõhjalise erialase hariduse. Hetke situatsioon rehabilitatsioonisüsteemis ja abivahendite süsteemis ei võimalda aga meil oodata igal aastal diplomeeritavat 10-15 spetsialisti, kes asudes tööle vajaksid veel ilmselt paari praktiseerimise aastat enne, kui neist saaksid iseseisva otsustamisvõimega kompetentsed spetsialistid, kes tagaksid pädeva teenuse abivahendi vajaduse osas. Seega, hetkel olekski ainumõeldav variant alustada rehabilitatsioonivallas töötavate abivahendi määramise vajadusega igapäevaselt kokku puutuvate tehnikute ja terapeutide täienduskoolitust ning kutsestandardi loomist, täienduskoolitus kataks töötavate spetsialistide teadmiste puudujäägid terviseseisundi hindamise osas või abivahendite määramise ja tootevaliku osas ning võimaldaks vastavalt isiklikule töökogemusele omandada abivahendi tehniku kutse spetsialisti poolt valitud valdkonnas.
4)
koolitusvõimalused ja arengusuunad koolituses
Õppekava üldeesmärgid:
- luua võimalused AVT-u laiapõhjaliseks ettevalmistuseks ja töötamiseks erivajadusega inimese abivahendi vajaduse väljaselgitamise ja soovitamise alal rehabilitatsioonimeeskonnas;
- anda AVT-le terviseseisundiga seotud teadmised ja praktilised oskused töötamiseks abivahendite alast teenust vajavate sihtgruppidega;
- anda AVT-le oskused erivajadusega inimese elu-ja tegevuskeskkonna analüüsiks ja hindamiseks objektiivsete meetoditega;
- luua eeldused elukestva õppe jätkamiseks,
- arendada AVT-u suhtlemisoskust erivajadusega inimese teenindamisel.
|
Õppekava üldised õpitulemused, mida hinnatakse abivahendite koolituse hea praktika rahvusvaheliste kriteeriumite järgi, on orienteeritud eelkõige organisatsiooni keskkonnale.
Koolituse lõpetajal on:
- teadmised abivahendite vajaduse hindamisest erinevate tegevusvõime häirete puhul, RFK klassifikatsiooni põhimõtete tundmine, sotsiaalse turunduse aluste, kommunikatsiooni ja hooldusteenuste ülevaade;
- oskus hinnata ja nõustada individuaalselt erivajadusega inimesi abivahendite vajaduse ja kasutamise osas ning suunata ennetavalt inimese tervise arengu protsesse;
- oskus rakendada oma teadmisi-oskusi tõenduspõhiste meetodite abil toimetulekut toetavate teenuste vajaduste, protsesside ja tulemuste hindamisel;
- suutlikkus meeskonnatööks ja suhtlemiseks erinevate sihtgruppidega.
|
Õppekava aluspõhimõtted.
Lähtub: Sotsiaalhoolekandeseadusest |
Üldeesmärkide ja õpitulemuste saavutamiseks vajaliku õppekava kontseptuaalsed alused on:
- tõenduspõhisus ja professionaalne praktika
- õppija individuaalne professionaalne areng omakogemuse ja eneseanalüüsi kaudu
- praktikakeskne interdistsiplinaarne ja interaktiivne õpe
- proaktiivsus tervise suhtes ja preventiivne lähenemine tervise kaotamise suhtes
- orienteeritus hindamisele, kohandamisele, nõustamisele
|
|
Maht tundides: 200 AKT |
Maht EAP: 7.5 EAP |
Nominaalne õppeaeg aastates: 3 kuud |
Õppekeel: eesti keel |
Keeleoskus tase: riigikeele oskus, üks võõrkeel |
Õppevaldkond: tervis/sotsiaal |
|
Lõpetamisel väljastatavad dokumendid: Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli täiendkoolituse tunnistus |
Õppekava juht/kontaktandmed: Piret Tamme, Tallinna Tervishoiu Kõrgkool, Kutsehariduse osakonna juhataja, 6 711 729, piret.tamme@ttk.ee |
Vastuvõtutingimused: terapeutiline kõrgharidus ja nõutav töötamine rehabilitatsiooni valdkonnas vähemalt 3 aastat, tehniline eriharidus või keskharidus ja töötamine abivahendite valdkonnas vähemalt 5 aastat, täiendkoolituse tõestamine vastavas valdkonnas viimase 5 aasta jooksul vähemalt 3 AP |
Vastuvõtt kursusele: dokumentaalne tõestus nõutava hariduse, töökogemuse ja täiendkoolituse osas ning vestlus |
Õppekava struktuuri lühikirjeldus:
Õppekava koosneb moodulitest. Õppe läbiviimisel kasutatakse erinevaid õppemeetodeid: loenguid, seminare, praktilist ja iseseisvat tööd. Tähelepanu pööratakse erinevate ainete integratsioonile ja õppija isiklike arengueesmärkide realiseerumisele. Õppekava eripäraks on rõhuasetus kutseoskuste kujundamisele, nõustamisele ja suhtlemisoskuste kujundamisele. |
Sissejuhatavad ained loovad eeldused erialaste baasteadmiste omandamiseks.
Erialaained jagunevad kompetentsuse mooduliks ja abivahenditest lähtuvalt spetsiifilisteks teemamooduliteks: abivahendid, hindamine, nõustamine, suhtlemine ja dokumentatsioon. |
Praktiline töö moodustab õppekavas määratud mahust 20%.
Eksam on teadmispõhine teadmiste kontroll omandatud materjalidest. |
1. Sissejuhatavad ained 48 akadeemilist tundi |
2. Erialaained 110 akadeemilist tundi
* baaskompetentsuse moodul
* spetsiifilised moodulid
* keskkonnategurid
* suhtlemispsühholoogia
* dokumentatsioon |
3. Praktika 20 akadeemilist tundi
4. Iseseisev töö 20 akadeemilist tundi
4. Lõpueksam 2 akadeemilist tundi |
Sissejuhatavad ained 48 AKT
Eesmärk:
Toetada pädevuse kujunemist tõenduspõhise abivahendite vajaduse hindamise teenuse valdkonnas ja luua eeldused erialaste baasteadmiste omandamiseks.
Kujundada teoreetiline ja kogemuslik baas mõistmaks sotsiaalhoolekande teenuse valdkondi, selle kontseptsioone ja mudeleid, kaasaegseid tõenduspõhiseid lähenemisi, et mõjutada erivajadusega inimeste toimetulekut, kavandada ja ellu viia ennetavaid tegevusi erivajadusega inimestele. |
Õppeaine nimetus |
AKT |
Sissejuhatavad ained 48 akadeemilist tundi |
|
Inimese tegevusvõime hindamine (RFK klassifikatsioon) ja analüüs |
14 |
Inimese elu- ja töökeskkonna hindamine ning analüüs |
14 |
Eetika |
4 |
Klienditeeninduse põhimõtted |
8 |
Ergonoomika rehabilitatsioonis, erialane terminoloogia |
8 |
Põhiained 110 akadeemilist tundi |
|
Abivahendi teenuse süsteem |
8 |
Kuulmise abivahendid |
8 |
Nägemise abivahendid |
8 |
Liikumise abivahendid, kohandused |
24 |
Olmeabivahendid
Keskkonnakohandused, transpordivahendite- ja automaatikalahendused
Kommunikatsiooni abivahendid
Istumisasendi analüüs, tõenduspõhised meetodid
Abivahendi efektiivsuse hindamise instrument |
10
12
14
16
10 |
Õpitulemused
Õppija:
- omab teadmisi inimese organismist, terviseseisunditest ja funktsioonivõime kompenseerimiseks vajalikest abivahenditest ning oskust kasutada neid teenuste kontekstis
- oskab objektiivsete meetoditega mõjutada üksikisiku elukvaliteeti ja iseseisvat toimetulekut
- tunneb erivajadustega inimeste suhtlemispsühholoogiat ja nõustamispõhimõtteid, põhimõisteid ja meetodeid
- tunneb ja kasutab objektiivseid abivahendi vajaduse ja efektiivsuse instrumente
- omab teadmisi erinevate abivahendite rakendamise põhimõtetest ja võimalustest
- omab praktilist kogemust nõustamisvaldkonnas,
- omab praktilise tegevuse kogemust valitud abivahendite valdkonnas
- suudab planeerida ja juhtida, analüüsida abivahendi alast teenust ning hinnata muutuste mõju erivajadusega inimese tegevusvõimele
- omab teadmisi enamlevinud riskikäitumistest ja oskusi tervise arendamiseks
|
Praktika 20AKT
Eesmärk:
Luua eeldused tänapäevaste abivahendite teenuse vajaduse hindamiseks, kohandamiseks ja valmistamiseks. |
|
Praktika nimetus |
AKT |
Hindamisvorm (A) |
|
Põhipraktika - abivahendite vajaduse hindamine, kohandamine, valmistamine |
20 |
Praktiline töö |
|
Õpitulemused
Õppija:
- on osalenud abivahendite alase teenuse hindamise ja määramise protsessis ja oskab nõustada ning suhelda erivajadustega klientidega
|
Eksam 2 AKT
Eesmärk:
Hinnata koolitustes osalejate teadmisi abivahendite alase teenuse spetsiifilises valdkonnas. Toetab koolitustel osalejate iseseisvat mõtlemist ja orienteerumist erialases kirjanduses, tõenduspõhiste meetodite kasutamist ning tänapäevaste dokumentatsioonivormide haldamist. |
Õppeaine nimetus |
AKT |
Hindamisvorm |
Abivahendi tehniku spetsialiseerumine |
2 |
Eksam |
Õpitulemused
Õppija:
- omab süvendatud teadmisi valitud ainevaldkonnas
- omab ülevaadet abivahendite alasest teenusest ja -süsteemist
- omab andmete kogumise ja klienditeeninduse oskusi
- suudab teadmisi rakendada interdistsiplinaarses meeskonnas
|
5) selle kutseala olukord teistes riikides
Kesk-Euroopa maades ja Skandinaavias on võimalik omandada abivahendi tehniku kutseks vajalik haridus iseseiseva õppekava alusel, mille kestus on erinevates maades 1.5 aastast kuni 3 aastani rakendusliku kõrgharidusena või tehnilise hariduse baasilt täienduskoolitusena. Rahvusvahelisi vasteid abivahendi tehniku kutsele on: „Bachelor degree in Research“ ja „Bachelor in Prosthetics and Orthotics“. Ameerikas on peale proteeside-ortooside meistri, kelle õppeakava alusel omandab spetsialist rakendusliku kõrghariduse, olemas kutseoskuste tõendamisel põhinev täienduskoolitus ja sooritatav kutseeksam, spetsialisti nimeks on „Assisstive Technology Professional“. ISO klassifikaatoris on määratletud abivahendi tehniku kutse kuuluvaks esimesse kategooriasse, mis näitab nimetatud eriala suurt tähtsust ja vajalikkust.
6)
kutsealast tegevust mõjutav seadusandlus
Kutseseadus; Lisa 1 ja 2 Kutseseaduse juurde; Kutsetegevuse valdkondade loetelu, kutsenõukogude nimetused, kutsenõukogude moodustamise ja lõpetamise kord ning töökorraldus ja kutsenõukogusse institutsioonide esindajate nimetamise kord; Kutsestandardite koostamise, muutmise ja vormistamise kord; Kutsetunnistuse statuut ja vorm; Euroopa kvalifikatsioonide raamistik; European Qualifications Framework
- Kutse töötaja töö eesmärk ja põhilised tööülesanded
AV tehniku kutse eesmärk: Abivahendi tehniku töö eesmärgiks on hinnata objektiivsete meetoditega erivajadusega inimese abivahendite vajadust, soovitada, leida või valmistada abivahendid, mis toetavad inimese tegevusvõimet tema tegevuskeskkonnas.
- AV tehniku põhilised tööülesanded:
- kliendi erivajaduse tundmine tulenevalt tegevuspiirangutest ja tegevushäiretest
- abivahendi vajaduse hindamine ja analüüs tulenevalt kliendi tegevusalast, -keskkonnast, -valdkonnast
- abivahendi parameetrite määramine
- tehniliste abivahendite kategooriate tundmine
- kliendi tegevuskeskkonna analüüsi põhimõtete tundmine ja probleemide kaardistamine
- kohandustööde ja AV valmistamise töömeetodite ja materjalide tundmine ning teostamine
- AV alase dokumentatsioonivormide tundmine ja täitmine
- koostöö teiste rehabilitatsioonispetsialistide võrgustikuga
- ametialase elukestva arengu printsiipide jälgimine
- Argumenteeritud põhjendused, miks ja milleks seda kutsestandardit on vaja koostada või muuta?
Eesti kõrgkoolides ega kutseõppeasutustes ei ole olemas abivahendi tehniku koolituskava, ei täienduskoolitusena ega ka põhiõppe vormis. Üksikud abivahendi tehnikud, kes töötavad meie abivahendi keskustes, on koolitanud ennast välismaal ja teevad oma tööd ühtlustamata kriteeriumide ja puuduva riikliku kompetentsitasandi kirjelduse tingimustes. Koostöö raviarstide ja teiste spetsialistidega toimib ainult niivõrd, kuivõrd iga konkreetne abivahendi tehnik suudab, tahab ja oskab näha vajadust kollegiaalseks koostööks, lähtudes kliendile parimast võimalikust lahendist. Abivahendi määramise kriteeriumid on ühtlustamata ning abivahendi efektiivsuse ja toimimise eest ei vastuta praegu ükski asjaomane lüli. Võttes arvesse, et AV tehniku kutsestandardi koostamine saaks aluseks ka standardiseeritud mõõtmismeetodite rakendamise ettepanekule riiklikul tasandil, oleks AV tehniku kutse reguleerimisest kasu eelkõige kliendile, samas ka spetsialistile erialaste eesmärkide saavutamise osas ja riigile majanduslikus mõttes tervikuna. Kindlasti on paljud tervishoiuspetsialistid ja rehabilitatsioonivaldkonna töötajad tajunud korduvalt abitut tunnet, kui oleks vaja nõustada oma püsiva või ajutise puudega klienti abivahendi vajaduse osas, et saavutada inimese potentsiaali maksimaalne rakendus tema päevaste tegevustes. Haritud tervishoiu- või rehabilitatsioonispetsialist tunnistab endale, et tal puudub pädevus sellise teema lahendamiseks ja klienti konsultatsioonile saata pole ka ametlikult kusagile. Nüüdseks on erineva valdkonna asutused tajunud igaüks valusalt sellise kutsestandardi ja koolituse vajalikkust.
Lugupidamisega,
Auli Lõoke,
Eesti Liikumispuudega Inimeste Liidu tegevjuht
Piret Tamme,
Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli kutsehariduse osakonna juhataja
Hille Maas,
Eesti Füsioterapeutide Liidu juhatuse liige tervishoiupoliitilistes küsimustes
14. mai 2009
|