Eesti Liikumispuudega Inimeste Liidu, Eesti Pimedate Liidu, Eesti Kurtide Liidu,
Eesti Puuetega Inimeste Koja koosoleku protokoll
22.10.2007
Toompuiestee 10, Tallinn
algus kell 14.00
lõpp kell 16.00
Koosolekust võtsid osa:
Eesti Liikumispuudega Inimeste Liit A. Lõoke
Eesti Puuetega Inimeste Koda H. Luik, K. Hanga, G. Vaher
Eesti Kurtide Liit V. Pärnla
Eesti Pimedate Liit A.-M. Kroon
Koosolekut juhatas A. Lõoke, protokollis K. Hanga
PÄEVAKORD:
- Seisukohad PISTSise eelnõu kohta ministeeriumile vastuskirja koostamiseks
- Ümarlaua korraldamisest abivahendite riikliku ekspertkomisjoniga
KOOSOLEKUL ARUTATI JA OTSUSTATI:
1. 16.oktoobril Sotsiaalministeeriumis toimunud kohtumisel minister Maripuuga olid arutlusel probleemid PISTSise, abivahendite teenuse rahastamise ja arendamisega. (Vt. LISA 1 16.10.07 kohtumise protokoll) Kohtumisel lepiti kokku, et Foorum edastab ministrile 24. oktoobriks arvamused ja ettepanekud puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse eelnõu ja mitmete teiste arutlusel olnud küsimuste kohta.
1.1 Puuetega inimeste organisatsioonide seisukoht Puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse muudatuse seaduse eelnõu osas. Seaduse eelnõu edastati 17.10.07, seletuskiri pole koosoleku toimumise ajaks kohale jõudnud. Seetõttu on esindusel raske kujundada täpset seisukohta. Koosolekul otsustati tähelepanu juhtida järgmistele asjaoludele:
- seaduse eelnõus on tööealiste puudega isikute puudetoetuse tõusu rakendumise tähtajaks märgitud 01.02.2008, kuid ministriga kohtumisel ja kohtumise protokollis on rakendumise kuupäevana räägitud 01.01.2008. Puudetoetuse tõus tuleb tagasiulatuvalt välja maksta ka 2008. aasta jaanuarikuu eest.
- toetuse suurus tuleb arvutada lähtudes lisakulude suurusest, st uue seaduse subjektiks on ka see inimene, kellel tuvastatakse funktsioonilangus alates 5%st (RFK: kerge puue, kerge takistav tegur) ja sellisel juhul on inimesel õigus taotleda ka lisakulude hüvitamist. Lisakulude konkreetne suurus määratakse lisakulude hindamise instrumendiga. Kui instrument tuvastab lisakulud, siis hüvitatakse need toetusega.
1.2. Tööealiste puudega inimeste puudetoetuse tõus 30%. 2008.aastaks eraldatud vahenditest tuleb tõsta tööealiste puudetoetusi, mitte jagada see täiskasvanud inimeste koguarvule. Tööealistest puudega inimestest töötab ainult ca 16%. Töövõimetuspension on vanaduspensionist tunduvalt väiksem. Pensioniealiste inimeste puudetoetuste tõusuks 30% tuleb valitsusel eraldada lisaraha.
1.3 16.10.07 kohtumisel jäi puuetega inimeste organisatsioonide esindajatele mulje, nagu minister arvaks, et Foorum on taganenud varasematest kokkulepetest. Vastuskirjas ministrile meenutada, milles on senised kokkulepped seisnenud:
- Puudetoetust arvestatakse eagruppide kaupa (lapsed, tööealised, eakad) vastavalt PISTSi kontseptsioonile. Suvisel kohtumisel ei saanud me leppida kokku eakate küsimuses, kuna ei olnud teada, et PISTSi kontseptsioon ei rakendu. Ei ole olnud kokkulepet, et PISTSi mitterakendumisel loobutakse eakate toetuste tõusust. Vastupidi – järgime 2005.aasta Foorumi ja 2006.a piketil esitatud põhimõtet, et suurendada puudetoetusi eagruppide kaupa, kuna toetuste korraga tõstmiseks ei jätku rahalisi vahendeid.
- Puudega laste puudetoetuse tõus toimus 2006.a, tööealiste puudetoetuse tõus toimub hilinemisega 2008. aastal, aga eakate küsimus on jäänud tähelepanuta, seda enam, et kontseptsioonile vastav seadus 2008.aastal ei rakendu.
1.4. Arvamus puudega eakate üleandmisest kohalikele omavalitsustele.
Kehtiv sotsiaalhoolekande seadus ei taga piisavalt puuetega eakate vajadustele vastava abi pakkumist kohapeal. Paljud omavalitsused ei ole suutelised lisanduvaid kohustusi täitma nii, et inimesed saaksid vastavat abi ja teenuseid. Ka ministeeriumis toimunud koosolekul tõdeti, et seaduses puuduvad hetkel vastavad järelevalvemehhanismid, teenuste miinimum- kirjeldused ning omavalitsustele on ebaselged olemasolevate rahaliste vahendite kasutamise võimalused. Ettepanek ministrile: mitte kiirustada puudega eakatega seonduvate kohustuste üleandmisega KOV-dele. Valmistada ette uus sotsiaalhoolekande seadus koos põhjalike rakendusjuhenditega ning täpsustada rahastamise mehhanisme. Uue sotsiaalhoolekande seaduse jõustumiseni tõsta puudega eakate puudetoetusi, alustades selleks ettevalmistustööd 2008.aasta 1. poolaastal seoses 2009.a riigieelarvesse vahendite planeerimisega.
2. Sotsiaalministri määruse nr 79 ”Tehniliste abivahendite taotlemise ja soodustingimustel eraldamise tingimused ja kord” kaasajastamiseks korradada novembris ümarlaud ekspertkomisjoni liikmetega, et detsembriks ministeeriumile edastada vastavad konkreetsed ettepanekud. Ümarlaua organiseerimise korraldab G. Vaher.
Koosoleku juhataja A. Lõoke
Protokollija K. Hanga |