Lp liikmesühingute esimehed!
Alates 01.01.2007. a hakkavad kehtima oluliselt muudetud nõuded mittetulundusühingutele ja sihtasutustele, kes soovivad taotleda enda kandmist tulumaksusoodustusega mitte- tulundusühingute ja sihtasutuste nimekirja. Teatavasti annab nimekirjas olemine soodustuse ettevõtetele ja firmadele, kes tahavad meile annetusi teha - nad saavad siis üsna suure tulumaksusoodustuse osaliseks. Sageli osutub just see moment kaalukeeleks annetusotsuse tegemisel.
Tulenevalt uuest tulumaksuseaduse § 11 redaktsioonist vaadatakse läbi ka juba nimekirjas olevate ühingute vastavus uutele nõuetele ja kui ühing ei vasta nõuetele 01. juuliks 2007. a., kustutatakse see alates 01.07.2008. a nimekirjast.
Maksu- ja Tolliamet on kirja pannud taotluse esitamise korra kogu oma juriidilises kenaduses, palun tutvuge sellega.
Taotluse esitamine
Taotluste esitamise tähtajad: 1. veebruar või 1. august.
Taotlus koos nõutavate dokumentidega esitatakse Maksu- ja Tolliameti piirkondlikule struktuuriüksusele.
Nimekirja kandmise taotlemisel esitatakse järgmised dokumendid:
- taotlus vormil TMIN "Taotlus tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute ja sihtasutuste nimekirja kandmiseks";
- eelmise majandusaasta aruande kinnitatud ärakiri, kui seda ei ole varem esitatud mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrile (ka juhul, kui sellega ei ole veel võimalik mittetulundusühingute ja sihtasutuste registris elektrooniliselt tutvuda) või Maksu- ja Tolliametile;
- kehtiv põhikiri, kui seda ei ole mittetulundusühingute ja sihtasutuste registris elektrooniliselt näha (harilikult siis, kui ühing on registreeritud vahetult enne taotluse esitamist);
- asutamiselepingu või asutamisotsuse koopia.
Nimekirja kandmiseks peab ühing vastama tulumaksuseaduse §-s 11 kehtestatud nõuetele:
- ühing tegutseb avalikes huvides, see tähendab mitte kitsa ringi isikute huvides;
- ühing on heategevuslik, see tähendab pakub sihtrühmale, mille toetamine tuleneb tema põhikirjast, kaupa või teenust peamiselt tasuta või muul kasumit mittetaotleval viisil või maksab sihtrühma kuuluvatele isikutele toetust;
- ühing ei jaga oma vara ega tulu ega anna materiaalset abi või rahaliselt hinnatavaid soodustusi oma asutajale, liikmele, juhtimis- või kontrollorganite liikmele (tulumaksuseaduse § 9) ega ühingule annetusi teinud isikule või sellise isiku juhtimis- või kontrollorgani liikmele ega eelloetletud isikute abikaasale, otsejoones sugulasele, õele, vennale, õe või venna alanejale sugulasele, abikaasa otsejoones sugulasele, abikaasaõele või vennale.
Eeltoodud nõudeid ei rakendata sotsiaalhoolekandega tegelevale ühingule, kui isik kuulub toetatavasse sihtrühma ega saa võrreldes teiste isikutega täiendavaid hüvesid või soodustusi;
- ühingu lõpetamisel antakse pärast võlausaldajate nõuete rahuldamist allesjäänud vara üle nimekirja kantud mittetulundusühingule või sihtasutusele, avalik-õiguslikule juriidilisele isikule, sh riigile või kohalikule omavalitsusüksusele;
- ühingu halduskulud vastavad tegevuse iseloomule ja põhikirjalistele eesmärkidele;
- ühingu töötajale ega juhtimis- või kontrollorgani liikmele (tulumaksuseaduse § 9) makstav tasu ei ületa samasuguse töö eest ettevõtluses harilikult makstavat tasu;
- ühing peab tegutsema vastavuses põhikirjaga;
- taotlusega esitatud dokumendid peavad vastama õigusaktides kehtestatud nõuetele;
- ühingu põhitegevuseks ei või olla ettevõtlus ega või kasutada ettevõtlustulu põhikirjavälistel eesmärkidel;
- ühing ei või tegeleda asutaja või annetaja kauba või teenuse reklaamimisega või sihtrühma kuuluva isiku kutsealase tegevuse või ettevõtluse soodustamisega (v.a juhul kui reklaamiteenust osutatakse lepingu alusel turuhinnaga);
- ühingul ei ole ajatamata maksuvõlga;
- ühing ei ole lõpetamisel või tema vastu algatatud pankrotiprotsessi;
- ühing on pidevalt esitanud maksuhaldurile aruandeid või deklaratsioone õigusaktides ettenähtud tähtaegadel ja korras;
- ühing on maksusumma tasunud pidevalt tähtaegselt;
- ühing ei või olla kutseorganisatsioon, ettevõtluse toetamise organisatsioon, ametiühing või poliitiline ühendus. Ühendust käsitletakse poliitilise ühendusena, kui ühendus on erakond või valimisliit või kui põhieesmärgiks on erakonna või valimisliidu või avalike ülesannete täitmiseks valitavale või nimetatavale ametikohale kandideeriva isiku heaks või vastu kampaaniate korraldamine või annetuste kogumine.
Ettevõtluseks tulumaksuseaduse § 11 tähenduses ei loeta:
- põhikirjaliste eesmärkide täitmisega otseselt seotud tegevust, näiteks trükiste väljaandmine, koolitus, teabevahetus, ürituste korraldamine;
- tegevust sihtotstarbeliste annetuste realiseerimisel;
- heategevusliku loterii või oksjoni korraldamist ning muid seda laadi tegevusi annetuste kogumiseks, kui selline tegevus ei ole ühingu põhitegevuseks;
- põhikirjalise tegevusega kaasnev finantstulu saamine.
Ühingu põhitegevus on ettevõtlus, kui üle poole tema tulust on saadud ettevõtlusest, välja arvatud juhul, kui ettevõtlustulust, millest on maha arvatud ettevõtlusega seotud kulud, vähemalt 90% kasutatakse avalikes huvides, st kogu ühiskonna huvides.
Nimekirjast kustutamine
Vabariigi Valitusel on õigus ühing nimekirjast kustutada, kui ühing
- ei vasta nendele tingimustele, mis on vajalikud nimekirja kandmiseks (vt eespooltoodut);
- ei ole teatanud Maksu- ja Tolliameti piirkondlikule struktuuriüksusele oma põhikirjas tehtud muudatustest 30 päeva jooksul mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrisse muudatuse kande tegemise päevast arvates;
- esitas ise taotluse nimekirjast väljaarvamiseks.
Maksu- ja Tolliamet piirkondlik struktuuriüksus teeb esialgse otsuse nimekirja mittekandmise ja nimekirjast kustutamise kohta vastavalt 15. märtsiks või 15. septembriks.
Ühing kantakse nimekirja või kustutatakse nimekirjast Vabariigi Valitsuse korraldusega vastavalt 1. juulist või 1. jaanuarist. Allikas: Maksu- ja Tolliamet |
Alari Rammo, Eesti Mittetulundusühingute ja Sihtasutuste Liidust teeb veel kord ülevaate olukorrast:
tänavu muutub mõnevõrra tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute ja sihtasutuste nimekirja koostamise kord - seda nii uutele taotlejatele kui juba nimekirjas olevatele organisatsioonidele. Võib öelda, et taotlejatelt küsitakse rohkem andmeid, aga otsuste tegemine muutub ka läbimõeldumaks ja uus kord sätestab täpsemalt Maksu- ja Tolliametiga vaidlemise tingimused, mis on seni paljudele meelehärmi valmistanud.
- Uued taotluste esitamise tähtajad kohalikule maksuametile on 1. veebruar ja august - see tähendab, et järgmine taotluste tärmin on juba 2007. aasta veebruar, MITTE 1.05.2007;
- Maksuamet teeb oma otsuse 15. märtsiks ja 15. septembriks ning kui see on negatiivne, teatatakse ühendusele, kes võib nüüd 30 päeva jooksul vaide esitada. Selle vaatab maksuamet omakorda 30 päeva jooksul läbi ja kui ikka jäädakse eriarvamusele, saab ühendus pöörduda kohtusse.
- Uudsena jääb sinna vahele veel üks etapp: rahandusministri käskkirjaga moodustatakse peatselt ainult vabaühenduste esindajatest koosnev asjatundjate komisjon, kes hakkab juba tänavu veebruaris maksuameti otsustele organisatsioonide sisse- või väljaarvamise otsustele oma soovituslikku hinnangut andma. See peaks otsused veidi rohkem reaalsusega kooskõlla viima, kuna maksuhaldurid ei pruugi põhikirja ja taotlusvormi põhjal alati mõista, kas ühendus tegutseb avalikes huvides ja on heategevuslik. Komisjon tuleb 9liikmeline ja sinna hakkavad kuuluma praegu nimekirjas olevate põhiliste valdkondade esindajad vastavalt Siseministeeriumi juures tegutseva nn EKAKi ühiskomisjoni ja teiste Rahandusministeeriumit konsulteerinud organisatsioonide soovitustele.
- Maksuamet jälgib jätkuvalt ka nimekirjas olevaid ühendusi ning kui mõni
sealne ei vasta nõuetele, tehakse neile hoiatused 15. jaanuariks ja 15. juuliks; seejärel on aega 30 päeva end "korda teha", või kustutatakse ühendus nimekirjast. Keda maksuamet aga tänavu juuli seisuga välja praakida kavatseb, saab rohkem üleminekuaja-pikendust enda põhikirja või tegevuse muutmiseks ja halvimal juhul kustutatakse nimekirjast alles 2008. aasta 1. juulil.
- Nimekirja ei pääse enam igal juhul kutseorganisatsioon, ettevõtluse toetamise organisatsioon, ametiühing või poliitiline ühendus. Täpsemalt võib lugeda Tulumaksuseaduse §11:
www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?replstring=33&dyn=12769553&id=12761233!pr11l
g8 Lisaks on seal natuke uusi sõnastusi teemal, mis tingimustel nimekirja kuuluvad ühendused võivad tulu teenida.
Muudatused on juriidilises keeles muidugi täpsemad ja igaks juhuks tasub kõigil nimekirjas olijatel ning uutel taotlejatel visata pilk peale nii valitsuse määrusele (esimene link) kui seaduse paragrahvile 11 (teine link). Teemat käsitles ka EMSLi infoleht 2/2006, mille pdf-versiooni leiab aadressil: www.ngo.ee/infoleht
Huvilised saavad uue korraga tutvuda Riigi Teataja kodulehel: www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=12769553
Lugupidamisega
Katrin-Ädu Metsand, tegevjuhi abi
|